Läs-, språk- och skrivsvårigheter

Läs- och skrivsvårigheter  - Dyslexi

Värdefullf för lärare och förälerar är att använda en checklista i de fall oror finns för såväl barn och unga som vuxna.

  • Läs och skrivsvårigheter i släkten. (Läs och skrivsvårigheter är ärftligt,, men kan också bero på miljöns inverkan på individen)
  • Dåligt självförtroende, vilket också kan kopplas till de sociala faktorerna - där psykosociala svårigheter och svåra hemförhållande kan inverka på såväl självkänsla, självförtroende som självinsikt.
  • Barn och unga betraktas som "lat", "dum" eller "slarvig" - vilket också kan handla om att barn och unga i svårigheter är i behov av mer tid och möjligen annat utformat arbetsmaterial.
  • Det finns en skillnad mellan barn och ungas intelligens och dennes utveckling i läsning och skrivning, och möjligen språkliga skillnader.
  • Har svårläst handstil, där motoriska svårigheter kan föreligga. I vissa fall kan även indivderna vara "dubbelhänta”.
  • Vid läsning blir de trötta och får ont i huvudet eller ögonen. 
  • Har svårigheter att skilja på höger och vänster.
  • Osäker på tid och datum, har svårt att hålla tiden och att orientera sig.
  • Har svårigjetre att lära in alfabetets bokstäver, årets månader i rätt ordning och tabeller, som exemeplvis multiplikationstabellen.
  • Att undvika såväl tyst- som högläsning.
  • Svårigeter att uttala vissa ord och har svårt att artikulera och stavar fel samt gör ofta dubbelteckningsfel. 
  • Har en långsam läsning och läser med viss tvekan eller läser fort och gissar, vilkt gör att de måste stanna upp och läsa om när innehållet blir obegripligt.
  • Svårigheter att förstå vad man läser och kan behöva att någon läser upp texten för att uppfatta innehållet. 
  • Att uppfatta långa ord och att upprepa dessa, är svårt samt tappar bokstäver i slutet av ord och läser fel på prefixen.
  • Kastar om bokstävernas och stavelsernas ordning, till exempel träning och tärning, plats och plast. Läser fel på småord, som till exempel den och de, han och hon och kastar om siffror. Vanligt är att förväxla bokstäverna b och d samt att att man glömmer prickar och ringar över vokaler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar