torsdag 7 mars 2013

Skollagen - att skriva åtgärdsprogram eller inte?

Att barn i behov av särskilt stöd, skall ges rätt till det stöd de är i behov av - känner vi alla pedagoger till, men HUR stödet skall ges får enligt lag se olika ut. Detta har för många ställt till svårigheter, i synnerhet då skolor har en knapp ekonomi och många pedagoger känner en viss tidspress. Idag är det svårt att hinna med, att veta vad som skall belysas och i synnerhet NÄR ett åtgärdpsgrogram skall arbetas fram. I går hade Mikael Hellstadius en förläsning i Katrineholms kommun, som riktade in sig mot just särskilt stöd och vad skollagen (2008:100) egentligen säger. Värdefullt är således att vi inom skolans ramar funderar över när vi verkligen skall upprätta åtgärdsprogram och inte, för att inte riskera att just hamna i fällan att "skriva, för skrivandets skull". Att upprätta ett åtgärdsprogram, handlar i mångt och mycket om att hjälpa barn i specifika svårgheter - inte för att tillrättalägga den ordinarie undervisningen eller för att på något sätt "markera" att barnet nog borde arbeta mer med läxorna. Nej, enligt Hellstadius hadlar ågärdsprogram om att tillgodose barn i svårigheters behov, att upprätta möjliga strategier att tillrättalägga skolsituationen för dessa. Till grund för ett åtgärdsgprogram skall alltså en utredning av olika slag ligga och i synnerhet en pedagogsik kartläggning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar