lördag 16 mars 2013

Matematisera på flera olika sätt

I Lgr11, skriver man i syftet fram vilka möjligheter elever skall erbjudas samt vilka förmågor som skall ges tillfälle att utvecklas. I det centrala innehållet skrivs fram VAD som skall behandlas i undervisningen, där struktur och intresse skall genomsyra undervisningen. Genom att entusisamsera och stimulera kanske vi kan nå våra barn, och kanske kan sidor som Doodling math, skapa intresse för barn som av olika anledningar inte fattat tycke för den "traditionella" matematiken. Det är många delar i skolans vardag som skall falla på plats, och kanske är det värdefullt att faktiskt ta hjälp av olika metoder för att nå våra olika barn. För, vem säger att barn som av olika anledingar inte når målen för kunskapskraven i respektive årskurs egentligen har svårigheter med matematik? Kan det vara så att det är skolan som har svårt att nå ut till barnets intresseområde? Jag tror det finns många områden vi som lärare kan ta stöd i - bara vi vågar se "över gränserna". Genom att läsa artikeln Matmematik med mobiltelefoner kan också möjligheter att studera elevers intresseområden för dagen - att applicera nya livsvärlden krnig undervisnignens utformning inomramen den"nya skolan". För, jag tror att det finns ett stort värde i att våga nyansera skolans verksmahet utifrån barns intressen och, att använda sig av artifaktler som telefoner i undervisningen - kan mycket väl vara en framångsfaktor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar